Kunnskapsgrunnlag
Stortingsmeldinger
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn
NOU 2016:7 "Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn" En utredning om helhetlig system for karriereveiledning.
Meld. St. nr 14 (2019 - 2020) Kompetansereformen – Lære hele livet
Kompetansereformen – Lære hele livet har som mål at ingen skal gå ut på dato som følge av manglende kompetanse.
Meld. St. 32 (2020–2021) Ingen utenfor – En helhetlig politikk for å inkludere flere i arbeids- og samfunnsliv
Regjeringen legger i denne meldingen fram en helhetlig politikk for å inkludere flere i arbeids- og samfunnsliv.
Meld. St. nr 21 (2020-2021) Fullføringsreformen – med åpne dører til verden og fremtiden
Inneholder tiltak for at flere ungdom og voksne skal bestå videregående opplæring og være godt forberedt til videre utdanning og jobb
Meld. St. 14 (2022–2023) Utsyn over kompetansebehovet i Norge
Målet med meldingen er å bidra til høy sysselsetting og til å dekke de viktigste kompetansebehovene i arbeids- og samfunnslivet.
Offentlige utredninger
NOU 2020: 2 Fremtidige kompetansebehov III — Læring og kompetanse i alle ledd
KBU sin tredje rapport. Rapporten går gjennom tilgjengelig statistikk og analyser på dette området og bidrar med relevante vurderinger.
NOU 2019: 2 Fremtidige kompetansebehov II — Utfordringer for kompetansepolitikken
Kompetansebehovsutvalget sin andre rapport oppdaterer og skisserer utfordringer i kompetansepolitikken
NOU 2018: 2 Fremtidige kompetansebehov I — Kunnskapsgrunnlaget
Kompetansebehovsutvalget legger her frem en faglig vurdering av Norges kompetansebehov i fremtiden
NOU 2021: 2 Kompetanse, aktivitet og inntektssikring — Tiltak for økt sysselsetting
Tiltak som kan bidra til at flere kommer i arbeid, at flere får utnyttet sin arbeidsevne og at færre faller utenfor med varig stønad
Artikler/fagrapporter
Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse, rapport nr 15 / 2022: Fremtidige kompetansebehov - et oppdatert kunnskapsgrunnlag
Denne rapporten beskriver situasjonen på arbeidsmarkedet fra og med starten av pandemien i 2020 og til og med i sept 2022
Bedriftene må rekruttere flere som står uten arbeid - Øystein Spjelkavik (2022)
Den beste kandidaten er ofte vanskelig å finne, men mange kan bli gode nok om de slipper til og får den støtten de trenger, skriver Øystein
Arbeidsplassen som kvalifiseringsarena: (Publisert: 03.06.22) Kjetil Frøyland og Øystein Spjelkavik
Tett samarbeid mellom arbeidsgiver, NAV, skole og helsevesen kan gi god tilgang på arbeidskraft gjennom å utvikle "folk fra NAV"
Fleksibel opplæring for voksne. En kunnskapsoppsummering (2020)
Rapporten gir en systematisk oppsummering av nyere, internasjonal forskning om fleksibel opplæring for voksne i alle deler av utdanningen
Sintef rapport (2019): Arbeidsinkludering. Med arbeidsgiver på laget.
På oppdrag fra NAV har Sintef sett på hvilke faktorer som påvirker arbeidsgivers motivasjon og muligheter til å inkludere personer
Rapport 2-2021, NORCE Helse, Unge som står utenfor arbeid, opplæring og utdanning (NEET). En analyse av NEET-kategorien
Rapporten presenterer resultatene fra et litteratursøk, en scoping review, for å kartlegge norske publikasjoner som omhandler unge som falle
Kompetansebehovsutvalget. Temarapport 1/2022: Fremtidig kompetansebehov: Høyere yrkesfaglig utdanning for et arbeidsliv i endring
Hvilken rolle høyere yrkesfaglig utdanning har i å møtekomme eksisterende og nye kompetansebehov som springer ut av endringer i arbeidslivet