Markedsrådgiver
I samhandlingen med fylkeskommunen er markedsrådgiverens viktigste oppgave å kartlegge bedrifters behov for arbeidskraft, legge til rette for gode matcher mellom kandidat og bedrift, og arrangere møteplasser for disse sammen med fylkeskommunen.
Markedsrådgiver skal ha god oversikt over arbeidsmarkedet i sitt område, samt ha kjennskap til arbeidsmarkedet i Trøndelag og landet for øvrig. Markedsrådgiver har ansvar for å koordinere og formidle relevant markedsinformasjon til resten av Nav-kontoret.
Markedsrådgiver sørger for at invitasjon til møteplass og informasjon om mulighetene i samhandlingen når ut bredt til potensielle kandidater. Dette kan gjøres ved masseutsendelse av SMS (LinkEngage), eller ved dialog i fagsystem til personer som er registrert som arbeidssøkere i Nav. Det er et viktig prinsipp i samhandlingen at kandidaten selv får avgjøre om de ønsker mer informasjon om muligheten for kvalifisering. Markedsrådgiver kan også arrangere webinarer, lokale informasjonsmøter og liknende for å mobilisere kandidater som er usikre på veien videre.
Markedsrådgiver bør også samhandle med rådgiver fagopplæring for å få oversikt over søkere som fortsatt ikke har fått læreplass, og kartlegge om bedriftens behov kan dekkes av disse kandidatene.